Belastingzaken regelen als zzp'er

Als zelfstandige ondernemer bent u doorgaans hoofdzakelijk bezig met de ‘dagelijkse gang van zaken’. Eens in de zoveel maanden komt daar administratieve rompslomp bij kijken, bijvoorbeeld wanneer u de belastingaangifte voor uw bedrijf moet doen. Bepaald niet hetgeen waar u zich het meest op verheugt, omdat het vaak veel tijd kost en u zich in allerlei zaken moet verdiepen.

Juist daarom zijn er verschillende administratiekantoren in Nederland (waaronder Zecuur) die deze zelfstandigen helpen met hun administratie. Wat kan een administratiekantoor precies voor je doen en welke voordelen heb je daarvan? Wij laten het je zien.

De financiële administratie

Een goed georganiseerd, gezond bedrijf begint altijd bij een degelijke administratie. Dit is de absolute basis voor alle andere financiële zaken die u jaarlijks doet (waaronder de belastingaangifte).

Niet alleen grote bedrijven, maar ook zelfstandig ondernemers zijn verplicht er een goede boekhouding op na te houden. Een administratiekantoor richt de financiële administratie voor u in en houdt deze bij. Daarbij letten we onder andere op:

  • BTW-belasting: welke BTW-tarieven rekent u aan je klanten/opdrachtgevers? Hoeveel BTW moet u straks afdragen aan de Belastingdienst? Kunt u wellicht aanspraak maken op de kleineondernemersregeling?
  • In- en uitgaven: ook wel debiteuren en crediteuren genoemd. Welk geld komt er bij uw bedrijf binnen en wat wordt er uitgegeven? Dit dient netjes te worden genoteerd. De meeste administratiekantoren gebruiken hier speciale software voor die online inzichtelijk is, zodat u als ondernemer altijd het overzicht houdt.

Belastingaangifte

Naast de boekhouding bieden veel administratiekantoren de mogelijkheid om de belastingaangifte van zzp’ers over te nemen. Dat kan om aangifte omzetbelasting, maar ook om winstaangifte inkomstenbelasting gaan. Wanneer het administratiekantoor nog niet over alle gegevens beschikt, overleggen zij met u als ondernemer welke gegevens er nodig zijn. U hoeft die gegevens enkel aan te leveren, waarna zij de belastingaangifte volledig voor u kunnen verzorgen.

Advies

Als zelfstandige kan het soms erg prettig zijn om fiscaal advies te vragen. Wat zijn belastingtechnisch de wetten en regels en hoe kunt u zich daar als ondernemer het beste in bewegen? Welke mogelijkheden zijn er? Administratiekantoren als Zecuur voorzien zzp’ers daarom ook van advies op maat.

Digitaal archief

Van veel zakelijke stukken is het belangrijk dat ze goed bewaard blijven. Tegenwoordig gebeurt dat ‘bewaren’ steeds vaker digitaal, omdat we daar altijd bij kunnen vanaf elk apparaat. Uiteraard zijn deze systemen goed beveiligd.

Zzp’ers hebben door samen te werken met een administratiekantoor als belangrijkste voordeel dat ze meer tijd hebben voor datgene wat ze het liefste doen: ondernemen. Dit zonder zich druk te hoeven maken over administratieve en financiële zaken.

Wil je meer weten over wat Zecuur voor u als zzp’er kan doen? Bekijk dan eens onze abonnementenpagina of neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder!